Ekhagens matpolicy

Matens huvudsyfte är att ge barnen goda matvanor, matglädje, främja deras hälsa och ge dem energi för lek och lärande. Måltiden ska alltid vara en lugn och trevlig stund då barnen och pedagogerna äter tillsammans. Kontinuerligt görs avstämningar mellan styrelsen och rektor samt övrig personal angående maten. Maten ska vara god, näringsriktig och varierad och få barnen att känna matglädje

De drycker som serveras på förskolan är vatten eller mjölk, vatten till lunchen och mjölk till frukost och mellanmål. Frukt och färska grönsaker serveras varje dag.

Frukost

Till frukost serverar vi ett varierat utbud av gröt eller yoghurt med müsli och flingor eller ägg. Varje dag finns dessutom smörgås med olika pålägg. Barnen som ska äta frukost lämnas i god tid innan.

Fruktstund

På förmiddagarna serveras frukt som första mellanmål.

Lunch

Ekhagen beställer luncherna som dagligen körs ut till förskolan av leverantören. Maten är nylagad och minst 75% från grunden med råvaror av hög kvalitet. Luncherna består av 15% ekologiska råvaror. Vi har en vegetarisk dag i veckan samt en dag där det serveras soppa per vecka. I tillägg till dagens lunch serveras flera olika sorters grönsaker varje dag.

Mellanmål

Till mellanmål serveras oftast smörgås med olika pålägg, samt frukt och grönsaker. Vissa dagar serverar vi även andra mellanmål såsom smoothie, korv med bröd, pannkakor med mera.

Socker

Sparsam användning av socker och söta livsmedel. Vid enstaka årliga festligheter på förskolan kan något sött förekomma, till exempel vid sommarfesten serveras tårta och vid luciafirande serveras lussebulle och pepparkaka. I övrigt serveras inte kakor, godis, juice eller saft. Lättsockrat äppelmos, lingonsylt och ketchup används på förskolan.

Födelsedagar

Födelsedagar firas på förskolan med frukt som barnet som fyller år själv väljer ut.

Bröd

Vi serverar nyckelhålsmärkta bröd.

Krav & Ekologiskt

Nedan fyra varor anses viktiga att köpa ekologiskt och Ekhagen strävar därför efter att göra detta.

• Bananer och vindruvor

• Kött – exempelvis påläggsskinka och korv

• Mejeriprodukter – ost, mjölk, yoghurt etcetera.

• Kaffe

I den mån det är möjligt prioriteras närproducerade livsmedel framför alternativ som producerats långväga från.

Maila till Fjärilen
Maila till Nyckelpigan